Emmy Lea

Skriva
Och så var det ju det där med att blogga. Det har ju gått så bra nu i ungefär fyra månader att hålla igång min lilla blogg och skicka ut ord i den stora organiserade röran av kod och information som är internet. Men på senaste tiden har jag faktiskt glömt av bloggen. Så kan det gå. Spenderade hela dagen igår i min säng och skrev en fanfiction berättelse i min mobil och när jag väl var klar vid tio-elva på kvällen så hade jag lyckats pumpa ut 9802 ord. Tjohej liksom. Jag började skriva berättelser när jag kom upp i tonåren, och för nåt år sedan började jag planera egna böcker som jag vill skriva. Men det har alltid bara varit på planeringsstadiet. Det är svårt för mig att bara kasta mig in i skrivandet om jag inte vet hur berättelse s värld ser ut och fungerar, och hur karaktärerna ser ut och beter sig. Det är oerhört komplext för mig om man vill få det trovärdigt och kunna se det framför sig. Det är lite som att sträcka ett gummiband och hoppas att spänningen håller i hela tiden som läsaren tar sig an berättelsen. Minsta lilla felsteg så rycks gummibandet tillbaka och det är som om världen från berättelsen försvinner runtom en och ersätts av verkligheten. Det får inte hända. Eller det ska inte hända om man skrivit en bra berättelse. Jag kommer fortfarande ihåg första gången jag läste en av Harry Potter böckerna och hur mamma avbröt med att säga att det var middag. Helt plötsligt bleknade Hogwarts bort framför ögonen på mig och kvar var orden i boken. Ett tråkigt uppvaknande. Det finns något magiskt i att kunna sjunka ner totalt i en berättelse och låta dens värld och bekymmer ta över. Fantastiskt. Men då krävs ju en välskriven text med genomtänkta karaktärer och en planerad värld. Speciellt om vår världs regler som kastas omkull. Dem senaste veckorna har lyckats skriva och faktiskt hålla igång skrivandet. I vanliga fall har jag brukat lyckas med ett stycke, kanske t.o.m en sida eller två. Men inspirationen har alltid ryckts bort för snabbt för att jag inte haft tillräckig koll på vilka karaktärerna är och vad dem vill. Under de senaste veckorna har jag löst detta genom att skriva fanfiction. Det är berättelser man skriver om karaktärer och världar som någon annan redan skapat. Det kan vara från filmer, böcker eller tv-serier. Då finns informationen redan på plats, och läsarna kommer veta exakt hur personerna ser ut, hur världen ser ut och vad reglerna och beteendena. Då kan man som "författare" välja att fokusera helt och hållet på handlingen. Jag har så mycket lättare för att skriva långt när jag skriver fanfiction. Det finns liksom oändligt med inspiration för att skriva då, men tyvärr inte oändligt med tid.