Emmy Lea

Föreläsning, betyg och intryck
Det blev en halvt vaken natt igen. Vaknade någon gång efter två tror jag.

Sitter på en föreläsning om perception för typ femtioelfte gången. Fast med en ny spinn - ögonens förmåga att se och uppfatta världen. Kul. Jag är så otroligt trött på det här nu, lite tråkigt faktiskt med tanke på hur jag trodde att den här kursen skulle vara intressant. 

Fick tillbaka betyget för kodningskursen idag, shit va nervös jag var innan jag öppnade mejlet och kollade. Hade ju glömt att dubbelkolla ifall det fanns några småfel i valideringen innan jag lämnade in, och reflektionstexten hade jag ingen koll på om den var relevant och bra skriven. Men så fick jag VG. Nu får jag faktiskt försöka skärpa mig och tro lite mer på mig själv. Jag gör ju alltid mitt bästa och försöker vara så engagerad som möjligt i skolarbetet, men tveksamheten för min förmåga finns ofta där ändå. Tror problemet är att jag drar in andras kunskaper för att jämföra, och att jag då blir förvirrad och undrar ifall jag gör rätt. 

Ibland i lektionssalar mitt bland fyrtio elever så blir jag lite smått galen på alla intryck. Jag är hypermedveten om att personen bredvid mig till höger andas högljutt, att någon på raden framför mig diskret flyttar på sig, rör sig lite av rastlöshet. Jag är medveten om att personen till vänster om mig håller på med mobilen och jag ser i ögonvrån att hans tumme rör sig över skärmen. Alla dessa intryck tar sig in via mina sinnen samtidigt utan att vilja fördelas och sållas bort baserat på grad av viktighet. Liksom, vad är poängen med att se att personen bredvid mig rör sitt ben var tredje sekund? Jag försöker ju koncentrera mig på föreläsaren. Det är skumt det här med intryck och koncentration. 

Är det någon förutom min föreläsare som använder ordet högintressant?