Emmy Lea

Hmm





Det här med att blogga går väldigt knaggligt just nu. Har lite mycket i huvudet och tråkiga vardagsgrejer som händer, och hur många gånger kan man egentligen skriva om sina sömnproblem, tråkigt plugg eller sin envisa beslutsamhet för att inte diska? Känns liksom lite trist att pladdra på om det i hundra inlägg. Har kommit in i en ond cirkel där jag behöver plugga men tycker det är sjukt tråkigt och jobbigt, så då gör jag roliga saker istället. Och sen blir jag lite halvt besviken på mig själv och tänker att jag måste - och ska - plugga. Men det har inte blivit av ännu. Kommer på mig själv med att sakna upplägget för studier i grundskolan och gymnasiet då jag alltid kunde lita på att uppgifterna blev klara under lektionstid och oerhört sällan behövde släpa med mig plugget hem. Men på högskola så finns det sällan tid för att göra uppgifterna på lektionstid. Då lyssnar man istället på föreläsaren i evigheters evighet, som igår när vi lärde oss om Ljudteori och Ljudberättande på heldag för första gången sedan i början av höstterminen. Galet. Där kan man snacka om bra sömnpiller oavsett hur intressant jag tycker att det är. Höll mig vaken genom att envist och pedantiskt anteckna allting från PowerPoint-slidesen och det läraren pratade om. Men lycka till att lyckas förstå mina nedkladde och oorganiserade krafs till anteckningar. Aja. Det fastnar ju i alla fall  bättre när man antecknar samtidigt som man lyssnar. Och jag har alltid ett behov av att sysselsätta mina händer med nåt. Jag kan inte bara fokusera på läraren och det han säger och ta in det medan jag sitter still. Nä, det går verkligen. Så min telefon är ett fantastiskt distraktionsverktyg för mina rastlösa händer. 

Köpte ju hälsokosttabletter mot sömnproblem och i två nätter gjorde det susen, men sen så har jag efter en vecka sjunkit tillbaka till att vakna minst två gånger varje natt och ha svårt att somna om. Jag har på känn vad det är, och det är inte stress, men det är lite knepigt att reglera det. Så... Jag överlever. Det är förhållandevis lugnt. 

Spelade in en svensk låt som jag skrivit i Logic häromdagen. Skrev den för något år sedan men har inte gjort någonting med den förrän nu - surprise, liksom, har hundratals låtar som ligger gömda eller glömda i dammiga anteckningsböcker eller i mappar i datorn. Men för en vecka sedan fick jag en idé för den här låten och arrangerade om den och plötsligt kändes den som en helt ny låt. Då är det mycket roligare. Hade dock velat ha någon som kan agera bollplank så man kan få lite feedback och bolla ideér med. Projektet i logic är rätt så standard för mina låtar - pianospår, lugn bas som fyller upp, med stråk (cello oftast) på refräng/stick för att få en starkare effekt och power där. Sedan sång och möjligtvis lite överstämmor. Jag är ju en sådan perfektionist så jag lägger helst inte upp material innan det är klart - men det blir ju aldrig klart. Typiskt. Får se om jag kan slänga upp någonting på min soundcloud eller youtube någon dag.