Emmy Lea

Skolan!
Ville ta tillfället i akt att tacka min klasskompis Andreas som glatt påpekade att autocorrect hade levt sitt eget liv i ett av mina tidigare inlägg. Jag hade skrivit om mina svårigheter att sova och att jag låg halvvaken - trodde jag ja. Men tydligen hade min iPhone rättat det till halvnaken. Det låter ju lite mer dramatiskt än vad jag tänkte. Sedan kan man ju diskutera huruvida det ordet också skulle kunna vara relevant beroende på vad man tycker om att sova i för pyjamas. Men det känns lite väl intimt att ta upp på bloggen. Så nu är det ändrat i alla fall, tack Andreas för den informationen. Guldstjärna i kanten till dig. 


Idag blev det grupparbete på lektionen, jag och Sara placerades i en grupp med 3D 2:or. Lite intressant att få snacka med de en del, men det var kanske lite trögt samarbete med tanke på att vi inte riktigt känner varandra. Då blir det svårt att dela med sig och acceptera varandras idéer. Så upplevde jag det i alla fall. Vi gjorde Infographics, vilket är visualisering av information för att förbättra chansen till inlärning. För min del föredrar jag att göra sådant digitalt i exempelvis Photoshop, men vi i gruppen satsade på en analog bild. Jag tycker mest att analogt fungerar som skissmaterial för att brainstorma idéer och att man sedan övergår till ett digitalt skapande av sitt material. Blev faktiskt sugen på att göra lite digitala Infographics av slumpmässiga saker för att testa en del. Får se om det blir av. 


Det här var min en-minuts-skiss som jag gjorde vid sidan av. Vi skulle visualisera fakta om Svenskars utvandring till Amerika under 1840-1930talet. Cirkeln är tänkt att vara en jordglob, men en skiss behöver inte vara så detaljerad. Sånt här tycker jag är roligt, men ibland är det så svårt att filtrera bort alla andras synvinklar och åsikter så att jag bara har min kvar och kan fokusera på det. Man behöver lita mer på sina egna idéer tror jag. 

Kollade precis på klockan och insåg att dagen har massor av timmar kvar att utnyttja! Det var ett tag sedan som jag haft en morgonlektion eller går typ tidigt. Skönt.