Emmy Lea

Lördagsfunderingar

Tog den här bilden häromdagen på väg till skolan. Vädret har varit hyfsat fantastiskt senaste dagarna, med sol som värmer lite på riktigt. Sjukt gött. Lite promenader har det då naturligtvis blivit med Sofia, och på Spikön - och överallt - har vårblommor exploderat och tar över varenda gräsplätt. Snödropparna är väl främst de som tagit över, fina är dem men det är lite svårt att få till en iPhone-bild om man inte har lust att krypa tätt intill. Oh well. Idag är det dock mulet. Får se om molnen kan skingra sig under dagen, klockan är ju trots allt bara tjugo över åtta denna lördagsmorgon. Men varför är jag uppe med tuppen idag då? Jo, jag vaknade av mitt alarm kl 6:50 för då var det dags att hoppa upp ur sängen, slita sig in i badrummet och vräka ur - läs: sortera - tvätten i olika Ikea-påsar baserat på färg och sedan maka sig ner till tvättstugan. Tvättid klockan sju är både ingen höjdare och riktigt gött. Nuförtiden ligger jag ändå vaken vid den tiden, så att gå upp och göra något vettigt och produktivt istället för att låtsas som att man kommer kunna somna om låter smartare. Nu sitter jag och käkar frukost bestående av smörgåsen och apelsinjuice. Gott, gott, gott, det vill säga. Försöker lista ut vad man kan göra av den här dagen, med tanke på att jag inte har något speciellt plugg att göra. Blev ju färdig med det i torsdags. Så jag har helgen fri. Men det enda jag kommer på är att det behövs gå ut med sopor och diska. Roligt värre. Får ta och göra det, förhoppningsvis idag. Sedan kanske Sofia kommer upp en sväng för att spela in en liten röstinspelning med min studiomick till en skoluppgift. Har egentligen lust att träna eller något, men jag var på gymmet igår och slet - vilket känns i mina höfter speciellt - så idag får jag ta det lite lugnt. Hade varit gött med en promenad? Kanske blir så. 

Nu är det 12 minuter kvar tills jag måste bero tvättstugan igen och ta ur tvätten från den tredje körda maskinen idag och peta in allt i torktumlaren. Hoppas till alla gudar att tvätten i torkskåpet blir torrt idag. Men det är kanske för mycket begärt? Har i tjocktröjor och mjukisbyxor så det blir nog tunga stycken av fuktiga kläder idag. Segt. Aja. Har ju i alla fall en torkställning här uppe i lägenheten nu för tiden. Det underlättar ju faktiskt en del. Och idag ska jag försöka lägga in all torr tvätt där den ska vara istället för att vara lat och låta det vara i de påsarna jag tog upp de i. Får se hur duktig jag orkar vara, haha. Ska ta och läsa lite idag också, försöka ta mig igenom City of Bones som jag började läsa om i höstas. Kom till ett totalstopp med det i november när jag blev fast i tv-serien Flashpoint och snöade in mig helt på det. Började tappa intresset för den serien i början av februari, så nu finns det tid för annat igen.