Emmy Lea

Högtid
Någon mer än jag som är ofantligt trött på allt detta fanskap, explosivt planerande och fantastiskt slöseri med pengar som högtider medför? I år satte jag stopp för förväntningarna. Julen var vanliga vardagar med jul instoppat, och nyårsfirandet fick helt och hållet ta sitt pick och pack och dra någon annanstans. Att ha förväntningar är det nog det värsta som finns. Att tro att någonting speciellt ska hända eller att någon slags diffus magi ska infinna sig och få världen att stanna upp. Så jag struntade i förväntningar i år. Sitter idag ensam i min lägenhet och gör precis vad jag har lust för, och jag bryr mig 0% att det är en röd dag idag. Ska skypea med mamma senare för att ha någon slags gemenskap den här ovanligt vanliga dag. Asså? Nyårsafton? Jaha ja, vänta bara så ska jag ta på mig finkläder och gå ut mitt i natten och se på kemiska färgexplosioner vars ljud får bröstkorgen att vibrera och öronen att göra ont. Låter super-speciellt. Har ju inte alls gjort det i ungefär tjugo år. Man börjar la tröttna. 

Men om du som läser det här tycker att högtider att alldeles, alldeles underbara så ta för all del på dig finklänningen/kostymen ikväll och dansa iväg på fest och titta på den magiskt sprakande färgshowen på himlen inatt. Man gör som man känner.